اخبار و مقالات

راههایی برای رونق بازار فروش در بازار خراب
تاریخ انتشار : 1397/8/27 ساعت 09:51:18

راههایی برای رونق بازار فروش در بازار خراب

وقتی که اوضاع اقتصادی جامعه خوب نمی باشد، فروشندگان با هوش می فهمنند که باید واکنش مناسب نشان دهند. روزنامه ها، برنامه های خبری و اخبار اینترنتی پر است از خبر هایی که روزهای تیره و تاری را در برابر چشمان ما نمایان می کنند. فروشگاه ها بسته خواهند شد و برخی اعلام ورشکستگی می کنند، قیمت ها افزایش پبدا کرده و خیلی ها بی کار می شوند و داستان های داغ بسیاری در روزنامه خواهیم خواند. من آنقدر عمر کرده ام که بدانم همه این اتفاقات مانند گذشته در حال تکرار شدن است.

اما اگر ما صاحب کسب و کاری هستیم پرسش این است که در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم؟ چه تغییراتی باید فوراً انجام دهیم تا در گذر این رخداد های اقتصادی بتوانیم کسب خود را نجات دهیم یا حتی وضعیت آنرا بهبود بخشیم؟

اگر ما فروشنده ای هستیم که محصول مان مایجتاج ضروری و روزمره مردم نیست با تمرکز بر روی سه ناحیه ای که از آن صحبت خواهیم کرد می توان با روش های فروش کالا آشناشیم تا راحت تر از گردنه های خشن اقتصادی گذر کنیم.

بر روی مشتریان خود تمرکر کنیم.

مشتری-کسب و کار- موفقیت- تمرکز بر مشتری
اخیراً تحقیقی را مطالعه کردم که می خواست بداند مشتریان در چه شرایطی بهتر خریداری می کنند اما نکته جالب و فرعی  این تحقیقات این بود مردم بیشتر ترجیح می دهند از جایی در نزدیکی خود خرید کنند و تا می توانند کمتر برای پیدا کردن کالاهای مورد نیاز خود از این فروشگاه به آن فروشگاه بروند یا برای رسیدن کالای خود مدت ها در انتظار باشند. به عبارت دیگر ترجیح می دهند محلی و کمتر دکان به دکان خرید کنند!

بدترین کار برای یک کسب و کار این است که روند پیشرفت و بهینه سازی خود را متوقف کند. مردم نیاز دارند تا بفهمند ما هم مانند آنها به این شرایط حساس هستیم و به آنها در این شرایط سخت اهمیت می دهیم. این کار را می توانیم با به کار بستن ابزارهایی که قیمت مصرف کننده را کاهش دهد انجام دهیم و به این ترتیب حتی بیش از گذشته نام خود را در میان رقبا مطرح کنیم. بزرگترین بانک اطلاعاتی از مشتریان خود را در این شرایط بحرانی تهیه کنیم تلفن، ایمیل و هر آدرسی می توانیم از آنها بدست آوریم با آنها تماس بگیریم مشکل آنها را دریابیم و بدنبال راهی برای حل مشکل آنها باشیم این مشکل ممکن است فقط قیمت نباشد بلکه گاه با تغییراتی کوچک می توانیم مشتریان قبلی خود را بازگردانیم تا می توانیم با مشتریان خود صحبت کنیم و برای آنها وقت بیشتری بگذاریم. باید بدانیم آنها چه دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند و چه چیزی را بیشتر می خواهند.

 بر موجودی انبار خود تمرکز کنیم.

خرده فروشان باید از موجودی انبار خود مطلع باشند. برای مدیریت و قرار دادن موجودی انبار در بهینه ترین سطح ممکن باید از موجودی انبار خود مطلع باشیم. با آنالیز تک تک قسمت های کسب و کار خود و این که چه کالاهایی خوب فروش می روند، چه کالاهایی فروشی ندارند پیدا کردن دلیل آن و راهی برای روبرو شدن با این موقعیت می توانیم با چشم باز نسبت به تهیه کالای انبار اقدام نماییم و حتی به این ترتیب شاید بتوانیم به مشتری خود کمک کنیم راحتتر جنس مناسب را انتخاب نمایم.

همانطور که بازار کساد می شود مشتریان هم انتظار دارند کالا ها را با قیمت مناسب تر دریافت کنند. انعطاف پذیری در قیمت گذاری تأثیر مستقیم در ساختار خرید دارد. بیشتر فروشندگان از برچسب قیمت کارخانه برای قیمت گذاری استفاده می کنند. اما اگر خودمان با برچسب فروشگاه خود قیمت هایی رقابتی را روی کالای خود قرار دهید می توانیم بازه قیمت گذاری بزرگتری برای خود تعیین نماییم در برابر رقبا سری بلند کنیم.